ورزش وتحریک مکانیسم پاکسازی سلولی

21 ژانویه 2012

درمطالعه ای که بروی موشها انجام شد، اولین شواهد در مورد تأثیر ورزش بر تحریک اتوفاژی (مکانیزمی که در سلول برای پاسخ به گرسنگی وسایر استرس ها از طریق از بین بردن بخش های آسیب دیده یا غیر ضروری توسط سلول برای تأمین انرژی صورت می گیرد) بدست آمد. برخی اوقات به این مکانیزم، مسیر پاکسازی سلولی نیز گفته می شود.

این یافته ها سبب شد که محققان مرکز پزشکی UTجنوب غربی، اثرات مفید ورزش را بر متابولیسم قندخون ناشی از توانایی بدن در بلعیدن قسمت های آسیب دیده یا غیر ضروری خود معرفی کنند.

پرفسور Beth Levineمی گوید: فواید ورزش بخوبی شناخته شده است اما مکانیسم های تأثیر آن همچنان ناشناخته مانده است. فواید اتوفاژی سلولی (بلع قسمت هایی از سلول توسط خودش) نیز بخوبی شناخته شده است. این فواید با تأثیرات ورزش بر سلامتی بسیار متناظر هستند . بهمین علت دانشمندان این فرضیه را که ممکن است برخی از فواید ورزش از طریق اتوفاژی توضیح داده شود، مطرح نمودند.

بهمین علت گروه تحقیقاتی پرفسورLevineبروی تأثیرات ورزش در جلوگیری از اختلالات قند خون در مواجهه با یک رژیم غذایی پرچرب تمرکز کردند.

محققین موش هایی را با دستکاری ژنتیکی ساختند که قادر به افزایش اتوفاژی در پاسخ به ورزش کوتاه مدت نبوده و در این حالت مقاومتشان کاهش یافته و تأثیرات طبیعی ورزش بر متابولیسم قندخون در آنها مشاهده نمی شد.

این کشف، محققین را بر آن داشت که به بررسی اهمیت اتوفاژی بروی تأثیرات دراز مدت حافظتی ورزش بر دیابت بپردازند.

رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد تغییرات مشابه با دیابت بروی متابولیسم قندخون در موشهای گروه کنترل و در  موش های گروه آزمایش که از نظر ژنتیکی قادر به افزایش اتوفاژی بیش از مقدار پایه نبودند، می شود.

دانشمندان دریافتند که ورزش این اختلالات قندخون را در موش های کنترل می تواند به حالت طبیعی برگرداند اما در موشهایی که نقص اتوفاژی دارند این اختلالات به حالت طبیعی بر نمی گردد.

دکتر Levineمی گوید: یافته های مانشان داد که ورزش در موشهای دارای نقص اتوفاژی سبب بهبود متابولیسم قند  نمی شود بنابراین، اتوفاژی باید مکانیسم مهمی در تأثیر گذاری ورزش بر دیابت باشد.

او می افزاید : یافته های این تحقیق این احتمال را که فعال شدن اتوفاژی سبب ایجاد فواید دیگر ورزش از جمله جلوگیری از سرطان و بیماریهای neurodegenerativeو پیری می گردد، افزایش داده است.

نتایج این تحقیق در مجله ی Natureبه چاپ رسید.

منبع: ANI